Turbocompresoarele ce echipează automobilele moderne sunt proiectate să funcționeze pe toată durata de viață a motoarelor.
Acestea nu necesită o întreținere specială iar mentenanța presupune câteva verificări de bază.
Foto: Turbocompresor cu geometrie variabilă și senzor de turație
Sursa: Holset
conectorul senzorului de turație
carcasa turbinei
senzorul de turație
caracsa compresorului
compresorul
actuatorul pneumatic al geometriei turbinei
carcasa axului turbocompresorului
pârghie de acționare geometrie turbină
tijă de acționare geometrie turbină
coroana palelor secțiunii de curgere a gazelor arse
turbina
axul turbocompresorului
Pentru a asigura buna funcționare a unui motor turbo pe toată durata de viață a acestuia trebuie să ne asigurăm că:
uleiul și filtrul de ulei este schimbat la intervalele prevăzute în manualul de întreținere presiunea uleiului este menținută între limitele normale filtrul de aer este schimbat la intervalele prevăzute în manualul de întreținere
Care sunt cauzele defectării unui tubocompresor?
Aproximativ 90% din defectele unui turbocompresor se datorează următoarelor cauze:
pătrunderea de corpuri străine în turbină sau compresor ulei cu impurități nivel de ulei necorespunzător (cu impact asupra presiunii uleiului) temperaturi mult prea ridicate ale gazelor de evacuare (datorită unui defect al sistemului de injecție sau aprindere) funcționarea la turații extreme
Toate aceste cauze pot fi prevenite dacă motorul este întreținut regulamentar având toate reviziile și inspecțiile tehnice la zi.
Efectele defectării turbocompresorului asupra motorului
În cazul în care motorul nu funcționează corespunzător turbocompresorul este unul dintre „suspecți”.
Înainte de a ne apuca să verificăm turbocompresorul trebuie să ne asigurăm că celelalte sisteme ale motorului, care pot fi cauze ale defectului, funcționează corect:
circuitul de aer (conducte, filtru) este curat motorul are compresie sistemul de injecție funcționează corespunzător
Un turbocompresor care funcționează defectuos produce următoarele simptome ale motorului:
Simptom motor Posibile cauze de defect
Fum negru – presiune de supraalimentare insuficientă
impurități în compresor sau în sistemul de răcire a aerului comprimat
pierderi de presiune ale aerului comprimat
pierderi de gaze de evacuare înainte de turbină
depuneri pe galeria de evacuare înainte de turbină
Consum exagerat de ulei – pierderi de ulei prin turbocompresor
circuitul de ungere cu ulei al turbocompresorului colmatat
rulmenții tubocompresorului defecți
pierderi de ulei în lagărele turbocompresorului
Zgomot în zona turbocompresorului
pierderi de presiune aer după compresor
pierderi de gaze arse înainte de turbină
corpuri străine în compresor sau turbină
presiune insuficientă de ulei
defect al lagărelor de alunecare sau a rulmenților